Σε χαμηλό βαρομετρικό κινούνται οι ελληνοκινεζικές σχέσεις λίγες ημέρες πριν από την έλευση του πρωθυπουργού της Κίνας κ. Γουέν Ζιαμπάο στην Αθήνα, καθώς από την πλευρά τους οι Κινέζοι διαπιστώνουν ότι εκκρεμούν πολλά θέματα, σημαντικά κατά τη γνώμη τους, σε σχέση με τις επενδύσεις της Cosco στην Ελλάδα.
Την ίδια ώρα ερωτήματα αρχίζουν να διατυπώνονται και για το κατά πόσο ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του Θριάσιου Πεδίου μπορεί να προχωρήσει όπως έχει σχεδιαστεί, με τους εκπροσώπους της Cosco που πρώτη έδειξε ενδιαφέρον για την παραχώρηση αυτή να κοντοστέκονται και να μην προχωρούν στην κατάθεση της πρότασής τους.
Σε αυτό το νεφελώδες σκηνικό που έχει δημιουργηθεί γύρω από τις επενδύσεις των Κινέζων στην Ελλάδα, θα ήταν σκόπιμο να προσθέσει κανείς και σειρά ανοικτών θεμάτων που προκύπτουν στις σχέσεις της Cosco με τον Οργανισμό Λιμένα Πειραιά. Και τα θέματα αυτά παραμένουν σε εκκρεμότητα, με αποτέλεσμα να προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι άλλη άποψη έχουν οι Κινέζοι για τον χρόνο από την άποψη που έχει η διοίκηση του ΟΛΠ για το ίδιο θέμα.
Η επιστροφή του ΦΠΑ:
Η μη επιστροφή του ΦΠΑ ύψους περίπου 20 εκατ. ευρώ που έχει προκύψει από τις επενδύσεις του κινεζικού ομίλου στο εμπορικό λιμάνι του Πειραιά αναδεικνύεται σε αγκάθι στις ελληνοκινεζικές οικονομικές σχέσεις. Αυτό το θέμα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις, καθώς την τρέχουσα περίοδο η Cosco Ρacific καταγράφει ζημιές ύψους περίπου 10 εκατ. ευρώ από την επένδυσή της στον Πειραιά, ποσό που αντιστοιχεί στο ήμισυ του ΦΠΑ που έχει παρακρατήσει το υπουργείο Οικονομικών... >>>
Οι ζημιές της Cosco Ρacific επηρεάζουν τη συνολική εικόνα της μετοχής του κινεζικού ομίλου στα ξένα χρηματιστήρια σε μια περίοδο κατά την οποία η ύφεση της παγκόσμιας οικονομίας ασκεί ούτως ή άλλως ασφυκτικές πιέσεις στα οικονομικά στοιχεία της.
Οι πληροφορίες του «Βήματος»αναφέρουν ότι από κινεζικής πλευράς προτάθηκε, προκειμένου να διευκολυνθεί το υπουργείο Οικονομικών να προχωρήσει στη διευθέτηση του ζητήματος, να υπάρξει μερικός συμψηφισμός όσον αφορά τον ΦΠΑ ύψους 5 εκατ. ευρώ που οφείλει η Cosco προς το ελληνικό κράτος μετά την αγορά τριών νέων γερανογεφυρών.
Από ελληνικής πλευράς, η πρώτη απάντηση που δόθηκε προς την πλευρά των Κινέζων στο αίτημά τους για την επιστροφή του ΦΠΑ είναι ότι το υπουργείο Οικονομικών έχει λάβει την απόφαση παγώματος επιστροφής του προς τις επιχειρήσεις λόγω της οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα.
Η κινεζική αντιπροσωπεία απέρριψε το επιχείρημα αυτό αναφέροντας ότι δεν μπορεί να ισχύσει κάτι τέτοιο για αυτούς, καθ΄ ότι μιλάμε για σημαντικές ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα οι οποίες θα πρέπει να ενισχύονται και να προφυλάσσονται με κάθε πρόσφορο τρόπο και μέσο.
Οπως είναι φυσικό, όμως, η προβληματική αυτή σχέση που τείνει να αναπτυχθεί μεταξύ της Κίνας και της Ελλάδας αντανακλάται σε όλο το εύρος και το βάθος των κινεζικών επενδύσεων επί ελληνικού εδάφους, τόσο επί αυτών που ήδη τρέχουν όσο και επί εκείνων που είτε έχουν προγραμματισθεί είτε εξετάζονται.
Τι συμβαίνει στο Car Τerminal:
Το επόμενο σημείο στο οποίο αναμένεται να υπάρξει θέμα στις σχέσεις της Cosco με τον ΟΛΠ αφορά τον Σταθμό Υποδοχής Οχημάτων.Οπως παρατηρούν χρήστες του συγκεκριμένου τέρμιναλ, ο ΟΛΠ προσπαθεί να επεκτείνει την Προβλήτα Ενα που τελεί υπό τη διαχείρισή του σε χώρους που έως τώρα εξυπηρετούσαν τα οχηματαγωγά πλοία για διεθνείς πλόες που κατέπλεαν στο λιμάνι μεταφέροντας χιλιάδες οχήματα, τα οποία χρησιμοποιούν τον Πειραιά ως διαμετακομιστικό κέντρο για να διανέμουν τα οχήματα αυτά σε διάφορες αγορές της Ανατολικής Μεσογείου.Σύμφωνα με τις πληροφορίες του «Βήματος», «ο ΟΛΠ ψάχνει 70 στρέμματα για να επεκτείνει τον Προβλήτα I προς το Τέρμιναλ Οχημάτων,ενώ την ίδια ώρα στέλνει απαντήσεις προς τον ευρωπαϊκό φορέα εκπροσώπησης πλοιοκτητών (Ε urocag )-μέλη του οποίου είναι εταιρείες όπως η Νeptune, η ΝΥΚ, η Μitsui, η Grimaldi,η Vanuden,η Κ-Line κ.ά., πλοία των οποίων καταπλέουν στον Πειραιά μεταφέροντας οχήματα-ότι το πλάνο αναδιοργάνωσης των Car Τerminal είναι σε καλό στάδιο».Η Εurocag, ωστόσο, υποστηρίζουν οι ίδιες πληροφορίες, δεν έχει πεισθεί ότι όντως έτσι είναι τα πράγματα και είναι έτοιμη να σχολιάσει δημοσίως και σε διεθνές επίπεδο τις κινήσεις του ΟΛΠ, τις οποίες θεωρεί παραπλανητικές και ως μη έχουσες σχέση με την πραγματικότητα για την επόμενη ημέρα του Τέρμιναλ Οχημάτων.
Αυτές οι επιλογές του ΟΛΠ προσκρούουν στους χρήστες του σταθμού υποδοχής οχημάτων, αλλά κυρίως προσκρούουν στην ίδια την Cosco η οποία, βάσει της σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογράψει και αποδεχθεί, θεωρεί ότι τα όρια των τέρμιναλ είναι σαφή και ξεκάθαρα και δεν μπορούν να μεταβληθούν, δεδομένου ότι κάθε μεταβολή τους επηρεάζει άμεσα και δραστικά την κινεζική επένδυση.
Όλο και πιο πίσω ο διαγωνισμός για το Θριάσιο:
Σε αυτό το πλαίσιο θα μπορούσε να εντάξει κανείς τόσο τη δυστοκία που παρατηρείται στην ολοκλήρωση της διαβούλευσης για τον διαγωνισμό παραχώρησης του Θριάσιου Πεδίου, η οποία λαμβάνει συνεχώς παρατάσεις, με νέα καταληκτική ημερομηνία την 20ή Νοεμβρίου, όσο και σειρά άλλων προβλημάτων που προκύπτουν στις σχέσεις του ΟΛΠ με τη ΣΕΠ ΑΕ, τη θυγατρική της Cosco, που έχει αναλάβει τη διαχείριση της Προβλήτας 2 στο Κοντέινερ Τέρμιναλ.
Οσον αφορά το Θριάσιο Πεδίο όλα δείχνουν στην παρούσα φάση ότι και η νέα παράταση που δόθηκε στον διαγωνισμό δεν επαρκεί ώστε να ξεπεραστούν τα προβλήματα που τον συνοδεύουν, τα οποία και προκαλούν τον δισταγμό της κινέζικης πλευράς να προχωρήσει στην κατάθεση προσφοράς.
Από κινεζικής πλευράς εκφράζεται η εκτίμηση πως όσο παραμένουν σε εκκρεμότητα σημαντικά ζητήματα, όπως το τι μέλλει γενέσθαι με τον ΟΣΕ, καθίσταται ανεδαφική μια συζήτηση για το εν δυνάμει κοινοπρακτικό σχήμα που θα μπορούσε να κατέλθει στον διαγωνισμό και ακολούθως θεωρείται ανεδαφική και μια συζήτηση για την κατάθεση οικονομικής προσφοράς.
Εκ των πραγμάτων, αναφέρουν ειδικοί επί των λιμενικών θεμάτων, το μέλλον του Θριάσιου Πεδίου είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το μέλλον του ΟΣΕ και αυτό διότι ένα εμπορευματικό κέντρο που δεν συνδέεται σιδηροδρομικά με το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά στην πραγματικότητα είναι μια ιδιαίτερα επισφαλής επένδυση.
Εξάλλου προβληματισμό εκφράζει η κινεζική πλευρά και για το αίτημα του ΟΣΕ να συμμετέχει στο όποιο κοινοπρακτικό σχήμα προκύψει, χωρίς όμως να συμμετέχει ταυτόχρονα και στην οικονομική προσφορά, και αυτό διότι κανένας εκ των ενδιαφερομένων για το Θριάσιο δεν γνωρίζει ποιο θα είναι το μέλλον του ΟΣΕ και ως εκ τούτου και το ποιος θα είναι ο νέος μέτοχος στο εν δυνάμει κοινοπρακτικό σχήμα που θα δημιουργηθεί.
Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο καθώς η Cosco εμφανίζεται να εκτιμά ότι η επένδυσή της στο εμπορικό λιμάνι μπορεί να προχωρήσει βάσει του σχεδίου της και χωρίς το Θριάσιο Πεδίο.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το θέμα του διαγωνισμού για το Θριάσιο Πεδίο θα συζητηθεί κατά τη διάρκεια της νέας επίσκεψης του προέδρου της Cosco κ. Γουέι Ζιαφού στην Αθήνα, η οποία και αυτή θα πραγματοποιηθεί αρχές Οκτωβρίου, οπότε και αναμένεται να ξεκαθαριστεί η τελική θέση της Cosco επί του θέματος.
Γιατί δυσφορούν οι Κινέζοι;
Οι Κινέζοι θεωρούν «εχθρικές ενέργειες» που τους κάνουν να νιώθουν ανεπιθύμητοι στην Ελλάδα:
2 Την απόρριψη αιτήματος της Cosco να μην καταβληθούν επιπλέον 5 εκατ. ευρώ για τον εκτελωνισμό τριών νέων γερανογεφυρών, ενώ θα μπορούσε να συμψηφιστεί το ποσό με το ποσό του ΦΠΑ που οφείλει το Δημόσιο.
3 Τον αθέμιτο ανταγωνισμό που ασκεί στην Cosco ο ΟΛΠ, σύμφωνα πάντα με τις καταγγελίες αξιωματούχων της Κίνας, αξιοποιώντας κρατικά κονδύλια, αλλά και την ιδιότητα του δημοσίου οργανισμού που του διασφαλίζει επιπλέον προνόμια, υπονομεύοντας τη συμφωνία συνεργασίας που έχει υπογράψει.
4 Την πρόσφατη δημόσια αποδοκιμασία της εταιρείας από τη διοίκηση του ΟΛΠ σε πρόσφατη συγκέντρωση της Ενωσης Ευρωπαίων Λιμενεργατών.
5 Την προκήρυξη διαγωνισμού για την παραχώρηση του Θριάσιου Πεδίου με διατάξεις ασαφείς που δημιουργούν την εντύπωση ότι έχουν φωτογραφικό χαρακτήρα. Για τον διαγωνισμό αυτόν υπέβαλαν παρατηρήσεις επενδυτές της Κίνας χωρίς ποτέ να τους δοθεί απάντηση.
6 Την πρόσφατη εξαγγελία του προέδρου του ΟΛΘ ότι δημοπρατείται η προβλήτα 6 της Θεσσαλονίκης, ενώ εκκρεμούν οι διαβουλεύσεις με τον κινέζο πρωθυπουργό.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου